Sociale Inspectie: hoe moet ik mij voorbereiden?

Sociale Inspectie: hoe moet ik mij voorbereiden?

Sociale inspectie en bedrijfscontrole

Toegangsrecht

 De sociaal inspecteur mag, zonder voorafgaande verwittiging, op elk ogenblik van de dag of nacht, vrij binnengaan in alle arbeidsplaatsen of plaatsen waarvan hij redelijkerwijze kan vermoeden dat daar personen werken (artikel 23 van het Sociaal Strafwetboek van 2 juni 2010).

 De sociaal inspecteur zal daarbij identiteiten controleren en verhoren afnemen maar bovenal zal hij documenten opvragen. Hoe kan u zich best voorbereiden?

 Welke documenten kan een sociaal inspecteur vragen aan de werkgever?

 Per sector heeft de SIOD controlelijsten gemaakt (www.siod.belgie.be) die als voorbeeld dienen. Werkgevers zijn echter wel gewaarschuwd dat de betrokken lijsten niet beperkend zijn; ook andere documenten kunnen opgevraagd worden indien dit van belang is voor het onderzoek.

 Voorbeeld van checklist

 1. Bewijs van inschrijving bij de KBO

2. Bewijs van inschrijving bij de RSZ (nummer van de werkgever)

3. Bewijs van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen

4. Dimona (Onmiddellijke aangifte van tewerkstelling): Gewone Dimona van voltijdse of deeltijdse werknemers

5. Arbeidsreglement met alle werkroosters alsook bewijs van registratie.

6. Prestatie- en loongegevens gegevens van de werknemers: Individuele rekening, loonfiches, prestatielijsten, betaalbewijzen… De sociaal inspecteur kan de uitprint vragen van elektronisch geregistreerde prestaties

7. Arbeidsovereenkomsten, met eventuele addenda (bijvoegsels):

·         Voor voltijdsen indien deze overeenkomst schriftelijk is opgesteld

·         Deeltijdse schriftelijke arbeidsovereenkomsten met werkrooster

·         Uitzendcontracten

·         Studentenovereenkomsten

8. Afwijkingsdocument of registratiesysteem voor deeltijdse werknemers (indien meer uren, minder uren of wisselen van werkrooster ten opzichte van het voorziene vaste of variabel werkrooster).

9. Overeenkomst voor uitzendarbeid tussen gebruiker en uitzendkantoor. (Indien er gewerkt wordt met uitzendkrachten). De arbeidsovereenkomst voor uitzendkrachten tussen het uitzendkantoor en de uitzendkracht. Dit laatste contract kan elektronisch zijn op de laptop, smartphone van de werknemer met vermelding van zijn werkrooster. Zo niet, is de bekendmaking van de werkroosters de verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Specifiek voor bouwbedrijven

10. Bewijs van aansluiting bij de P.D.O.K. en in regel zijn t.e.m. vorig kwartaal.

11. Bewijs van aangifte van werf (AVW) en Checkin@work (C@W).

 

Bij tewerkstelling van niet-Belgische werknemers of zelfstandigen kunnen volgende documenten gevraagd worden:

·         De arbeidskaarten en/of arbeidsvergunningen en verblijfsvergunningen voor niet EU onderdanen.

·         Beroepskaarten voor buitenlandse zelfstandigen die niet vrijgesteld zijn (niet EU onderdanen)

·         Limosameldingen met L1-document

·         A1-document

·         Prestatiebladen

 Het spreekt voor zich dat de bijstand van een advocaat in deze gevallen geen overbodige luxe is.

Al meer dan 15 jaar staat Stroobants Legal werkgevers bij wanneer ze geconfronteerd worden met de sociale inspectie.  

Door advocaat Peter Stroobants

peter@stroobants-legal.be

www.stroobants-legal.be

www.ontslagadvies.be

 

Wat kan de sociale inspectie vragen m.b.t. de naleving van de preventiemaatregelen COVID-19?

Wat kan de sociale inspectie vragen m.b.t. de naleving van de preventiemaatregelen COVID-19?

Telewerk verplicht vanaf 25 maart

Telewerk verplicht vanaf 25 maart